Tali Barut

Instagram

10 November 2012

Android: Penyelesaian masalah Brick & Tiangle Warning

Tahniah!! Akhirnye korg ke sini juge...

ade 2 sbb jer knape korang ke mari.
1. korang punye device dah brick atau mengalami mslh triangle.
2. korang mmg peminat blog aku.. (perasan btul seyh..) :-D
ape2 pun tahniah ler..

ape maksud semue ni?

1. Brick - satu term digunekan dimane device android anda x nak hidup.
2. Triangle - dimane tiap2 kali korang on device korg korang ade nmpk tiga segi warne kuning dan kat download mode die tulis brape kali korg dah flash device korg tu..

cara penyelesaiannya:
1. Brick
a. korang kne berbalik kepade rom asal. klau samsung, samsung lah.. klau htc, htc lah.. disini aku nak bincangkan pasal samsung jer.. sbb aku wat htc dgn sony ericsson lain caranye..
b. pergi ke website samfirmware..
c. taip model samsung korang kat ruangan search di sebelah atas kanan.. cth: GT-P6200(tab 7 plus), I-9100G(s2)
d. pilih lah rom2 yg tersenarai kat bawah tu dan download.. x kisah korang pkai negare mane2 punye.. asalkan modelnye same..
e. extract file yg korang download tu.. pkai 7zip amat digalakkan..
f. download Odin3 v3.04.
g. buka Odin3 v3.04 sbg administrator (right click>run as administrator)
h. tekan butang PDA dan cari file rom yg dah di extract.. pastikan format XXX_XXX_XXX_XXX_XXX.tar.md5
i. pastikan bateri korang berada paras sekurang2nye 15%(telepon), 10%(tablet).
j. pastikan lagi pada option tu hanye tick Auto Reboot dan F.Reset Time shj.
k. reboot tab korang dalam download mode(butang kuase + volume down). ikut arahan yg diberi.
l. cucuk kebel usb antare pc dan device korg.. dan korang sepatutnye nmpk mesej bertulis Added!!.
m. klik butang start
n. proses mengambil 15-30 minit bergantung pada device.
o. device reboot dan siap!! tahniah sekali lg!!! android anda hidup semule..


antare device yg pnh aku wat:
1. samsung galaxy tab 7 plus
2. samsung galaxy tab2 10.1
2. samsung galaxy s2
3. samsung galaxy s3
4. samsung galaxy nexus
5. htc desire(caranye bkn spt diatas, sekian)
6. sony ericsson xperia go(caranye bkn spt diatas, sekian)

2. masalah Triangle
a. pastikan dah root.
b. download Triangle Away.
c. masuk ke dalam sdcard.
d. install dan wat ape yg patut..
e. reboot.
f. tahniah, tiga segi dah pun hilang..

antare device yg pnh aku wat:
1. samsung galaxy s2
device yg lain kbnykkannye x prnh kene masalah ni.. tahniah lah yer...

2 comments:

  1. Bro.. kalau handphone samsung s2 takleh masuk recovery mode ni macam mana ya? sbb saya ada upgrade pi lolipop dulu guna Omni Rom and dalam beberapa minggu saya guna jadi hing dan tetiba mati sendiri..
    dan sekarang handphone aku tersekat pada logo phone>triangle>Laptop..dah guna firmware pakai odin tapi tak dapat juga..harap2 dapat bantu saya

    ReplyDelete
  2. here is a useful tutorial https://hardreset.guru/articles/flash-samsung-device/

    ReplyDelete